propina

Gràcies per la propina

Fes la foto gran / Enlarge picture

Una cosa que xoca quan vens als EUA és com s’entenen aquí les propines. Tot i que és un costum importat d’Europa, no sé fins a quin punt hauríem de referir-nos a aquesta pràctica amb la mateixa paraula. Aquí les propines també estan relacionades amb la qualitat del servei però són obligatòries. Alguns locals fins i tot et calculen uns quants percentatges (15, 20 o 25%) sobre el preu del sopar perquè no t’hagis de trencar el cap fent regles de tres. Però abans que us dugueu les mans al cap, heu de saber que aquest ús de la propina està directament relacionat amb el fet que molts cambrers cobren un sou míser. Fins i tot hi ha una llei federal que permet als propietaris pagar només 2.13 dòlars per hora als seus cambrers, el que converteix el client en un altre ‘contractador’. Hi ha alguns articles radicalment en contra d’aquesta pràctica. Per a aquells que penseu que aquest costum és irreversible: a San Diego, hi ha un restaurant que va abolir les propines i va mostrar una millora remarcable en el seu servei. Els cambrers es van relaxar i la clientela va augmentar.

One striking thing of the U.S. is how tipping is understood. Although it is a custom imported from Europe, I do not know if we should actually refer to this practice with the same word. Tips here are also related to the quality of the service, but they are compulsory. Some bars even calculate percentages (15, 20 or 25%) on the price of dinner on the bill so you do not have to go silly trying to do a cross-multiplication. But before you scream bloody murder on this, know that this use of tipping is directly related to the fact that many waiters earn a miserable salary. There is even a federal law that allows owners to pay only $ 2.13 per hour to waiters, which makes the client another ’employer’. There are some opinions radically against this practice. For those who think that this custom is irreversible: in San Diego there is a restaurant that abolished tips and as a consequence experienced a remarkable improvement in service. The waiters became more relaxed and the number of clients increased.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s